تعمیر موتور آسانسور
تماس با ما جهت تعمیر موتور آسانسور :
شما عزیزان می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 6 عصر با شماره 09124403143 تماس بگیرید.همکاران ما حتی روزهای تعطیل پاسخگوی سوالات شما در خصوص تعمیر موتور آسانسور می باشند.
برای تعمیر موتور آسانسور گیرلس:
انجام تستهای اولیه تعمیر موتور آسانسور بهمنظور اطمینان از عملکرد صحیح و بهینه سیستم اهمیت ویژهای دارد.
در این راستا، دو تست اصلی و کلیدی عبارتند از:
تست اهم برای تعمیر موتور آسانسور گیرلس
تست اهم یکی از مهمترین آزمونها برای بررسی وضعیت سیمپیچهای موتور آسانسور گیرلس است. این تست به شما کمک میکند تا عیبهای احتمالی مانند اتصالی، قطع شدگی یا مشکلات ناشی از مقاومت غیرطبیعی در سیمپیچها را شناسایی کنید. در این تست، از یک اهممتر برای اندازهگیری مقاومت الکتریکی سیمپیچهای موتور استفاده میشود. مقایسه نتایج بهدستآمده با مقادیر استاندارد تولیدکننده میتواند نشاندهنده سلامت یا مشکلات موجود در سیمپیچهای موتور باشد.مراحل اجرای تست اهم به شرح زیر است:
- خاموش کردن برق:
قبل از شروع هرگونه تست، مطمئن شوید که برق موتور بهطور کامل قطع شده است. - . اتصال اهممتر:
پروبهای اهممتر را به ترمینالهای مختلف سیمپیچهای موتور متصل کنید. - خواندن مقادیر:
مقادیر مقاومت را خوانده و با مقادیر استاندارد مقایسه کنید. - تحلیل نتایج:
بررسی کنید که آیا مقادیر اندازهگیری شده در محدوده استاندارد قرار دارند یا خیر. مقاومت غیرطبیعی میتواند به مشکلاتی مانند اتصالی یا قطع شدگی در سیم پیچ ها اشاره کند.
تست سرعت چرخش فلکه موتور آسانسور برای تعمیر موتور آسانسور گیرلس
تست سرعت چرخش فلکه موتور نیز یکی دیگر از آزمایشهای حیاتی برای ارزیابی عملکرد موتور آسانسور گیرلس است. سرعت چرخش فلکه تأثیر مستقیم بر عملکرد کلی آسانسور و زمان پاسخدهی آن دارد. این تست به شما کمک میکند تا مطمئن شوید که موتور به درستی و با سرعت مورد نظر عمل میکند.
مراحل اجرای تست سرعت چرخش فلکه به شرح زیر است:
- راهاندازی موتور:
موتور آسانسور را روشن کنید و اجازه دهید که به حالت عملیاتی وارد شود. - اندازهگیری سرعت:
از ابزارهایی مانند دورسنج (Tachometer) برای اندازهگیری دقیق سرعت چرخش فلکه استفاده کنید. - مقایسه با استاندارد:
سرعت اندازهگیری شده را با سرعت استاندارد مشخصشده توسط تولیدکننده مقایسه کنید. - تحلیل نتایج:
بررسی کنید که آیا سرعت چرخش فلکه در محدوده استاندارد قرار دارد. تغییرات قابل توجه در سرعت میتواند نشاندهنده مشکلاتی در موتور یا سیستم انتقال قدرت باشد.
با اجرای دقیق این تستها و تحلیل نتایج بهدستآمده، میتوانید مشکلات احتمالی موتور آسانسور گیرلس را شناسایی کرده و اقدام به تعمیر یا تنظیم آن نمایید. این اقدام نه تنها به بهبود عملکرد موتور کمک میکند، بلکه به افزایش ایمنی و کارایی کلی آسانسور نیز منجر خواهد شد.
تعمیر فلکه موتور آسانسور :
فلکه موتور آسانسور، جزء اساسی و حیاتی در سیستمهای آسانسور است و عملکرد صحیح آن تأثیر مستقیمی بر جابجایی و ایمنی کابین آسانسور دارد. در این متن، به بررسی جزئیات و اهمیت این بخش از موتور آسانسور و مشکلاتی که ممکن است بهطور خاص بر فلکه موتور تاثیر بگذارد، میپردازیم.
اهمیت فلکه موتور آسانسور:
فلکه موتور، بهویژه در آسانسورهای گیرلس، نقش بسیار کلیدی در عملکرد سیستم دارد. این فلکه بهعنوان رابط اصلی بین موتور و کابلها یا بِلِتها (Belt) عمل کرده و نیروی موتور را به حرکت عمودی کابین آسانسور منتقل میکند. بنابراین، هرگونه مشکل در فلکه موتور میتواند بهطور مستقیم بر عملکرد و ایمنی آسانسور تاثیر بگذارد.
تعمیر موتور آسانسور بیشتر برای چه منظوری انجام می شود؟
تعمیر موتور آسانسور ممکن است برای موارد بسیاری مورد استفاده قرار بگیرد.برخی از این موارد را در زیر بیان کرده ایم:
- خوردگی کف شیار فلکه موتور آسانسور:
خوردگی کف شیار فلکه موتور یکی از مشکلات رایج است که میتواند بهدلیل استفاده طولانیمدت و فرسایش طبیعی یا بهدلیل کیفیت پایین مواد بِلِتها ایجاد شود. این خوردگی معمولاً بهصورت ناهنجاریهای سطحی در شیار فلکه ظاهر میشود که میتواند موجب کاهش کارایی انتقال نیرو و در نتیجه کاهش عملکرد آسانسور شود. در این حالت، سطح شیار بهطور یکنواخت دچار تغییرات شده و ممکن است باعث بروز صداهای غیرطبیعی و لرزشهای اضافی شود - ترک خوردگی فلکه اصلی موتور:
ترک خوردگی فلکه اصلی موتور یکی دیگر از مشکلات جدی است که میتواند بهطور مستقیم بر عملکرد سیستم تأثیر بگذارد. ترکها میتوانند به دلایل مختلفی از جمله فشارهای مکانیکی بیش از حد، ضعف در ساختار فلکه یا عیوب تولیدی ایجاد شوند. این ترکها ممکن است به تدریج گسترش یابند و باعث شکستگی فلکه شوند که این امر میتواند به توقف کامل آسانسور و ایجاد خطرات ایمنی منجر شود. - خوردگی دیواره شیار فلکه موتور بهدلیل معیوب بودن بکسل:
خوردگی دیواره شیار فلکه بهدلیل معیوب بودن بکسل، مشکلی است که ناشی از عدم تطابق صحیح بکسل با شیار فلکه است. بکسلهای معیوب ممکن است بهطور نادرست فشار بر روی فلکه وارد کنند و باعث ایجاد خوردگی و سایش در دیوارههای شیار فلکه شوند. این نوع خوردگی میتواند به تدریج به مشکلات جدیتر منجر شود و نیاز به تعویض فلکه را ضروری کند. - زنگ زدگی فلکه موتور:
زنگ زدگی فلکه موتور معمولاً بهدلیل تماس فلکه با رطوبت یا شرایط جوی نامساعد ایجاد میشود. زنگ زدگی میتواند باعث کاهش مقاومت و سختی فلکه شده و در نهایت به آسیبهای ساختاری منجر شود. این مشکل بهویژه در مکانهای با رطوبت بالا یا در شرایط جوی نامطلوب رایج است و میتواند به مشکلات عملکردی و ایمنی آسانسور منجر شود. - خرابی بوش موتور آسانسور
- خرابی ماردون موتور آسانسور
- خرابی دنده خورشیدی موتور آسانسور
- از بین رفتن آهنربای دائم موتور آسانسور گیرلس
- سوختگی بوبین ترمز موتور آسانسور
بررسی و تعویض فلکه موتور :
با توجه به مشکلات ذکر شده و اهمیت فلکه موتور در عملکرد کلی آسانسور، لازم است که پس از بروز هرگونه آسیب یا خرابی، اقدامات اصلاحی بهطور جدی مد نظر قرار گیرد. طبق نظر کارشناسان، معمولاً پس از بازدید و بررسی دقیق فلکه اصلی موتور، در صورت وجود مشکلاتی نظیر خوردگی، ترک خوردگی یا زنگ زدگی، تعویض فلکه بهعنوان یک اقدام ضروری توصیه میشود.
در این خصوص، لازم به یادآوری است که فلکههای اصلی موتور آسانسور معمولاً از چدن ساخته میشوند و بهدلیل ویژگیهای ساختاری این مواد، تعمیر فلکههای آسیبدیده در محل معمولاً امکانپذیر نیست. این امر بهویژه بهدلیل سختی و مقاومت بالای چدن و نیز نیاز به تجهیزات خاص برای تعمیر انجام میشود.
- انواع شیار فلکه موتور:
فلکههای موتورهای گیرلس، مانند موتورهای زیلابگ و بلولایت، دارای طراحیهای مختلفی از نظر شیار هستند. این شیارها نقش مهمی در عملکرد و سازگاری فلکه با بکسلها یا بِلِتها ایفا میکنند. شیارهای فلکه معمولاً به دو نوع اصلی تقسیم میشوند: - شیار U شکل:
این نوع شیار در فلکههای موتورهای گیرلس مانند موتورهای زیلابگ استفاده میشود. طراحی شیار U شکل بهگونهای است که به خوبی با بِلِتهای دارای شیارهای مشابه تطابق دارد و انتقال نیرو را بهطور مؤثر انجام میدهد. - شیار U Under Cut و V Under Cut:
فلکههای موتورهای دارای بکسل مغزی کنفی معمولاً از این نوع شیارها بهره میبرند. شیار U Under Cut و V Under Cut بهطور خاص برای تطابق با بکسلهای کنفی طراحی شدهاند و به افزایش عمر مفید بکسلها و بهبود عملکرد سیستم کمک میکنند.
اجزای موتور آسانسور :
در زیر اجزای موتور آسانسور را نام برده و توضیحات مختصری در مورد آن ها خواهیم داد،این بخش به درک شرایط تعمیر موتور آسانسور کمک خواهد کرد:
- استاتور (Stator):
استاتور بخش ثابت موتور است که شامل سیمپیچهای الکتریکی است. این سیمپیچها بهعنوان هسته میدان مغناطیسی عمل کرده و انرژی الکتریکی را به انرژی مغناطیسی تبدیل میکنند. استاتور بهطور معمول شامل مجموعهای از سیمپیچها و هستههای آهنی است که درون محفظه موتور قرار دارند. - روتور (Rotor):
روتور بخش متحرک موتور است که درون استاتور میچرخد. روتور بهطور مستقیم با میدان مغناطیسی تولید شده توسط استاتور تعامل میکند و باعث ایجاد حرکت دورانی میشود. روتور ممکن است بهصورت قفس سنجابی یا نوع دیگری از طراحیهای متداول باشد. - فلکه موتور(Pulley):
فلکه، قطعهای است که بهصورت مکانیکی نیروی چرخشی تولید شده توسط موتور را به کابلها یا بِلِتها منتقل میکند. در سیستمهای گیرلس، فلکهها نقش حیاتی در انتقال قدرت به سیستم کابین آسانسور دارند و ممکن است در انواع مختلفی از جمله فلکههای با شیار U یا V شکل طراحی شوند. - بلبرینگها (Bearings):
بلبرینگها برای کاهش اصطکاک و تسهیل چرخش روتور و سایر اجزای متحرک موتور استفاده میشوند. این قطعات در نقاط مختلف موتور قرار دارند و به حفظ روانکاری و عملکرد بهینه سیستم کمک میکنند. - کمپکتور (Commutator):
در موتورهای DC، کمپکتور قطعهای است که به تعویض جریان الکتریکی در سیمپیچهای روتور کمک میکند. این قطعه باعث میشود که روتور بهطور پیوسته چرخش داشته باشد و موتور بتواند بهطور مؤثر کار کند. - براشها (Brushes):
براشها در موتورهای DC برای انتقال جریان الکتریکی از کمپکتور به سیمپیچهای روتور استفاده میشوند. این قطعات بهطور مداوم در تماس با کمپکتور هستند و برای عملکرد صحیح موتور ضروریاند. - پایه موتور (Motor Mount):
پایه موتور قطعهای است که موتور را به شاسی یا ساختار اصلی آسانسور متصل میکند. این پایه باید بهطور محکم نصب شود تا از انتقال لرزشها و شوکهای اضافی به سایر اجزا جلوگیری کند. - کویلهای سیمپیچ (Windings):
سیمپیچها یا کویلها، مجموعهای از سیمهای مسی هستند که در استاتور یا روتور قرار دارند و به تولید میدان مغناطیسی کمک میکنند. این سیمپیچها بهطور عمده مسئول ایجاد نیروی الکتریکی در موتور هستند. - کنترلر موتور (Motor Controller):
کنترلر موتور، دستگاهی است که وظیفه کنترل سرعت و جهت چرخش موتور را بر عهده دارد. این قطعه بهطور معمول شامل مدارهای الکترونیکی و سنسورهایی است که به تنظیم و کنترل دقیق عملکرد موتور کمک میکند. - کولر یا سیستم خنککننده (Cooling System):
در برخی از موتورها، سیستمهای خنککننده برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد و حفظ دمای موتور در محدوده ایمن نصب میشوند. این سیستمها میتوانند شامل فنها، رادیاتورها یا سایر روشهای خنککننده باشند. - محافظهای حرارتی (Thermal Protectors):
محافظهای حرارتی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور طراحی شدهاند. این قطعات بهطور خودکار موتور را در صورت بروز دمای غیرطبیعی خاموش میکنند تا از آسیب به اجزا جلوگیری کنند. - سنسورهای سرعت (Speed Sensors):
سنسورهای سرعت برای اندازهگیری و کنترل سرعت چرخش موتور استفاده میشوند. این سنسورها به سیستم کنترلر کمک میکنند تا سرعت موتور را بهطور دقیق تنظیم کرده و عملکرد آن را بهبود بخشند. - سنسورهای موقعیت (Position Sensors):
این سنسورها برای تعیین موقعیت دقیق موتور و شفتها در سیستمهای پیچیده و دقیق استفاده میشوند. آنها به تنظیمات دقیق و موقعیتدهی صحیح موتور کمک میکنند. - پمپ روغن (Oil Pump):
در موتورهایی که نیاز به روانکاری مداوم دارند، پمپ روغن برای توزیع یکنواخت روغن و روانکنندهها در اجزای متحرک موتور استفاده میشود. - دینامومتر (Dynamometer):
دینامومتر دستگاهی است که برای اندازهگیری گشتاور تولید شده توسط موتور استفاده میشود. این ابزار به تنظیم و بهینهسازی عملکرد موتور کمک میکند.
سلام وقتی آسانسور به سمت بالا می رود لرزش بسیار زیادی احساس میکنیم ولی زمانی که به سمت پایین در حرکت است لرزشی ندارد مشکل از کجاست؟
آیا نیاز به تعمیر فلکه ماردون موتور می باشد و یا با تعویض روغن موتور آسانسور این مشکل حل می شود
با سلام وقتتون بخیر
برای خرابی موتور آسانسور باید حضوری بازدید داشته باشیم
اگر شهرستان هستید هم حداقل فیلم عیب موتور آسانسور خودتون را باید ارسال بفرمایید
برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعمیر موتور آسانسور تماس بگیرید